تاریخ : 16 دی 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

تا چند سال پیش در ایران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برای تامین نیروی انسانی خود در کادر پرواز آزمون هایی را برگزار میکرد و نفرات برگزیده را برای آموزش خلبانی و مهمانداری بورسیه میکرد. اما چند سالی است که این آزمون ها برگزار نمی شود و خود شخص باید به آموزشگاه ها و مراکز آموزشی خلبانی و مهمانداری خصوصی مراجعه کند و پس از پایان دوره های مربوطه با آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شانس خود را برای استخدام شدن امتحان کند.

هم اکنون باشگاه های خلبانی خصوصی در ایران که تعداد آنها بسیار کم (2 با 3 ) میباشد فعالیت دارند و با در اختیار داشتن هواپیماهای پایپر سسنا تکنام و ... به آموزش افراد میپردازند.(متاسفانه سطح آموزش در برخی از این شرکت ها بسیار پایین است و همچنین هواپیما ها از تجهیزات لازم جهت پرواز برخوردار نیستند.)

مدارک خلبانی غیر نظامی در ایران(و بسیاری از کشورها) و حداقل نیازهای آنها :

1- مدرک خلبانی شخصی (Private Pilot License) - PPL

برای داشتن این مدرک چک پزشکی سطح 2 40 ساعت پرواز(5 ساعت سیمولاتور) و همچنین قبول شدن در آزمون تئوری(سوالها کاملا انگلیسی میباشد) مربوطه و همچنین قبول شدن در چک پرواز لازم است.

2-مدرک خلبانی تجاری (Commercial Pilot License)- CPL

این مدرک که مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد شامل 150 ساعت پرواز (جمعا با PPL) و چک پزشکی سطح 1 و مانند PPL قبول شدن در آزمون تئوری و چک پرواز میباشد.

مهارت پرواز با آلات دقیق (Instrument Rating) – IR

این مهارت شامل 40 تا 50 ساعت (20 ساعت سیمولاتور و 20 سعات پرواز) میباشد قبول شدن در امتحان تئوری و عملی.(به عنوان مثال برای پرواز در ابر و یا مواقعی که دید کم است داشتن این مهارت ضروری است.)

نکته: پیش نیاز برای دریافت این مهارت داشتن مدرک PPL و یا CPL میباشد.

نکته:مدرک CPL همانطور که اشاره شد مورد درخواست شرکت های هواپیمایی میباشد و با در دست داشتن این مدرک میتوان به فعالیت تجاری (خلبانی تجاری) پرداخت (البته IR نیز الزامی است).

نکته: پس از دریافت مدرک CPL مدرک PPL باطل شده به دلیل اینکه ارزش مدرک CPL بیشتر بوده و دربرگیرنده PPL نیز میباشد.

به شما توصیه میکنم برای دریافت این مدارک به همین ترتیبی که در اینجا نوشته شده است اقدام کنید.(دلیلشو خودتون در زمان آموزش و پرواز ها خواهید فهمید)
هزینه های آموزش:

طبق آخرین اطلاعاتی که بدست آوردم هزینه PPL شامل کلاس تئوری و پرواز بین حدود 5 میلیون تا 5 میلیون و نیم میباشد(تومان)

و برای CPL بین حدود 15- 18 میلیون میباشد(شامل PPL نیز میباشد. یعنی در کل PPL CPL)

و برای IR حدود 4- 5 میلیون.

بعد از قبولی در امتحاناتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برگزار میشود(تئوری و عملی) شما میتوانید در آزمون ورودی شرکت های هواپیمایی شرکت کنید .

مدرک تحصیلی :

دیپلم به بالا (دیپلم ریاضی بهتره اما خیلی تفاوتی نداره و سایر دیپلمه ها هم میتوانند در آزمون ها شرکت کنند.)


شاید برای استخدام دیپلمه های ریاضی تقدم داشته باشند. اما فكر نمی كنم مثل گذشته در این مورد تاكید داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : سه شنبه 1 بهمن 1385برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 یک فروند هواپیمای بویینگ 727 متعلق به شرکت هواپیمایی هما در 7 کیلومتری ارومیه سقوط کرد. خلبان این هواپیما پس از رسیدن به نزدیکی فرودگاه ارومیه به خاطر شرایط نامساعد جوی ، در خواست بازگشت می کند ولی به دلیل دید محدود ، ناگزیر از فرود اضطراری در اطراف فرودگاه می شود که با وجود درختان سیب در منطقه ، این فرود ناکام می ماند و حادثه رخ می دهد. هواپیما حامل حدود یکصد مسافر بود. به علت این که فرایند فرود و سقوط در نزدیکی زمین آغاز شده ، چند مسافر زنده مانده اند که به بیمارستان های شهر و عمدتاً به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شده اند. راه های منتهی به محل حادثه از سوی نیروهای امنیتی مسدود شده اند. با این حال خبرنگار ها که توانسته است از مسیر های فرعی به محل سقوط برسد گزارش کرده که هواپیما در فاصله ای نزدیک با روستاهای  قره حسنلو ، گلپاشین ، مشک آباد ، آلمان آباد و کلیساکندی سقوط کرده و اگر اندکی آن سو تر می افتاد ، خانه های اهالی بر سرشان تخریب می شد و فاجعه ای بزرگ تر به وقوع می پیوست.  بر اساس مشاهدات خبرنگار ما ، هواپیما پس از برخورد با زمین به سه تکه بزرگ و سه تکه کوچک تر تقسیم شده است.بوئینگ حادثه دیده در یک زمین خالی بین باغ های سیب و انگور سقوط کرده است.   روستاییان که در نخستین دقایق حادثه در محل حاضر شده بودند ، کمک شایانی در امدادرسانی اولیه داشته اند. شاهدان عینی گفته اند که اکثر کشته ها و مجروح ها در درون هواپیما بوده اند ، با این حال ، دستکم یک جوان را دیده اند که به فاصله چند صد متری پرتاب شده بود و در دقایق اولیه بعد از سقوط هم زنده بود اما به علت جراحات زیاد جان خود را از دست داد.آنها همچنین به خبرنگار ما گفتند که جسد چند کودک را هم دیده اند. شاهدان عینی همچنین از کشته شدن خلبان و کمک خلبان در این حادثه خبر دادند. اولین شاهد عینی سانحه که خبر سقوط را اعلام کرده ، یکی از اهالی روستاهای اطراف بوده که اتفاقاً کارمند فرودگاه ارومیه نیز هست و بلافاصله مراتب را به فرودگاه مخابره کرده است. در لحظه سقوط ، وضعیت جوی بسیار نامساعد و هوا برفی بود. بارش برف همچنان ادامه دارد. هم اکنون تمام قوای امدادی ارومیه برای کمک به حادثه دیدگان بسیج شده اند و ستاد بحران در حالت آماده باش است.   صدها نیروی امدادی ، نظامی و انتظامی به همراه اهالی روستاهای اطراف در محل حادث حضور دارند. با این حال به دلیل بارش برف و تاریکی هوا ، مشکلاتی در زمینه امداد رسانی وجود دارد. در همین حال یک منبع آگاه در استانداری ارومیه به خبرنگار عصرایران گفت: در این حادثه 71 نفر از جمله سه کودک کشته و 33 تن زخمی شده اند که اکثر آنها در حال حاضر زیر عمل جراحی اند. از بین 12 نفر از کادر پرواز نیز دستکم یک خانم مهماندار زنده است.   وی افزود: تا کنون هویت 88 نفر از قربانیان شناسایی شده است.به گفته وی ، هواپیما بر اثر سقوط منفجر نشده و تنها مچاله شده است و از این رو ، تعدادی از مسافران شانس حیات دوباره یافته اند. یادآور می شود 4 سال قبل نیز در چنین روزی هواپیمای حامل سردار کاظمی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه در اطراف ارومیه سقوط کرد که منجر به شهادت آنان گردید. همچنین از اوضاع داخل شهر نیز گزارش می دهد به دلیل هجوم همزمان بستگان نگران مصدومان ، ترافیک سنگینی در بیمارستان های محل انتقال مصدومان به ویژه بیمارستان امام خمینی شکل گرفته ، آمبولانس ها آژیرکشان در حال تردد حد فاصل محل سقوط هواپیما و بیمارستان ها هستند و شهر کاملا عزادار و ملتهب است به ویژه در اطراف بیمارستان ها که بازماندگان کشته ها و مجروحان ، جمع شده و بسیاری از آنها شیون و زاری می کنند. تعدادی از شهروندان ارومیه ای هم که قصد داشتند از تهران با این پرواز به ارومیه بروند ، به دلیل تاخیر و احتمال لغو پرواز ناگزیر با پرواز تهران-تبریز سفر کردند و بدین ترتیب از سانحه نجات یافتند. خبرنگار ما خواست با یکی از این افراد مصاحبه ای انجام دهد که این مسافر نجات یافته ، به دلیل تاثر شدید و گریه های بی امان نتوانست گفت و گو کند.



آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت:



استاندار آذربایجان غربی درباره وضعیت این هواپیما قبل از سقوط گفت: این هواپیما قرار بوده ساعت 16 از تهران به سمت ارومیه پرواز کند که به خاطر شرایط جوی ساعت 18 با تاخیر پرواز کرده است لذا باید ساعت 19 یا 19:30 به فرودگاه ارومیه می رسیده است. 10 دقیقه قبل از اینکه به فرودگاه ارومیه برسد به برج مراقبت اعلام کرده است که آماده نشستن است اما در آخرین مکالمه با برج مراقبت گفته است که نمی تواند بنشیند. در این هنگام ارتباط قطع می شود و برج مراقبت متوجه می شود که هواپیما در حال کاهش ارتفاع است.

 

 

یک جعبه سیاه هواپیما پیدا شد/ خلبان اعلام فرود اضطراری نکرده بود

 

 

معاون مدیریت بحران وزیر راه و ترابری از پیدا شدن یکی از جعبه سیاه های هواپیمای سقوط کرده در چند کیلومتری ارومیه خبر داد و گفت: خلبان اعلام فرود اضطراری نکرده بوده است.

معاون مدیریت بحران وزیر راه و ترابری درباره آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت گفت: آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت حاکی از آن است که اعلام فرود اضطراری نکرده بلکه به علت نداشتن دید قصد بازگشت داشته است.

 

 

خلبان هواپیما به دلیل دید كم هنگام فرود مجبور به برگشت از فرودگاه ارومیه شده است، اظهار داشت: هنگامی كه خلبان به دلیل دید پایین قادر به نشستن در فرودگاه ارومیه نشد مجبور به بازگشت از این فرودگاه شد كه در زمان بازگشت در فرود اضطراری سانحه مذكور رخ داد.

 

 

3 روز عزای عمومی در آذربایجان غربی:

 

سه روز عزای عمومی در آذربایجان غربی اعلام شد .
حجت الاسلام والمسلمین حسنی نماینده ولی فقیـه در استان و امـام جمعه ارومیـه و جـلال زاده استانـدار آذربایجان غربی در پی بروز سانحه سقوط هواپیما در ارومیه بـا صدور اطلاعیه مشترک در این استـان سه روز عزای عمومی اعلام کردند .

 

 

اسامی مجروحان حادثه سقوط هواپیمای تهران - ارومیه:

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اسامی مجروحان حادثه سقوط هواپیمای تهران - ارومیه را اعلام کرد.

 

نصرت الله ملازاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: غلام پناهی، مجید باقری، مریم سقاتربتی، علی افسری، مونس مظفری، مریم کمالی، شیرزاد حسن زاده، مریم ملامحمدی، منصوره دباغ زاده، رضا جبارپور، حسین حقیقی، زهرا تصوی، محمد سنگی، سیاوش سیاوش، جوانشیر بایرامی، محمد دیلمی، راضیه امیر زمنی، معین اصغرزاده، یعقوب مزراعلی، عبدالله محمد، جمیل دهقان، تیمور مختارزاده، نصیر فتاح زاده، مهدی غفوری، امیر اشکی، نرگس ضرغامی، شوان کامیاران، مهدی رضایی، بهنام اسماعیلی، زهرا آهویی مجروحان حادثه اخیر هستند که در شش بیمارستان ارومیه تحت درمان قرار دارند.

 

وی همچنین یادآور شد: محمدحسین افشاری یکی از مصدومان این حادثه دقایقی پیش بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

 

به گفته ملازاده، هویت دو نفر دیگر از مصدومان مشخص نیست.

 

*** تصاویر این سانحه در ادامه مطلب***

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : یک شنبه 1 آبان 1385برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

پهلواني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به آخرين اقدامات انجام شده براي فرود هواپيماهاي ايرباس 380 در مهرآباد اظهار داشت: باند 29 چپ در حال حاضر براي اين امر اختصاص يافته و آماده شده و تنها رنگ‌آميزي «استند» يا محلي كه هواپيما پس از فرود در آن نقطه قرار مي‌گيرد، باقي‌ مانده است.
وي افزود: در اين راستا هماهنگي‌هاي لازم با اداره ساختمان بهسازي صورت گرفته تا در اسرع وقت اين كار انجام شود كه زمان چنداني نخواهد برد.

[

به گفته وي، «تاكسي وي» مربوطه نيز با توجه به اينكه تاكسي‌ وي 16 انتهاي باند براي اين منظور مناسب است، از آن استفاده خواهد شد و مشكل خاصي ندارد. در مورد پله خروج نيز با توجه به اينكه تهيه پله خروج براي «Upper Deck» يا طبقه بالا مقرون به صرفه نبود، مقرر شد كه پس از فرود هواپيما، مسافرين آن از Upper Deck به قسمت Lower Deck يا طبقه پايين آمده از آنجام تخليه شوند.

مدير عملياتي فرودگاه مهرآباد يادآور شد: با مكاتبات صورت گرفته، اين اقدام در اولويت قرار گرفته ولي آنچه مسلم است اگر هواپيماهاي ايرباس 380 كه از آسمان ايران عبور مي‌كنند به هر دليل به مشكل برخورد كرده و نياز به فرود اضطراري داشته باشند، مي‌توانند در فرودگاه مهرآباد سالم به زمين بنشينند و فرودگاه مهرآباد، آمادگي پذيرش اين نوع هواپيماها را دارد.

وي گفت: پس از اتمام اين مراحل و آماده شدن كامل فرودگاه اسناد و مدارك آن به ايكائو اعلام مي‌شود.



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ : جمعه 1 آبان 1385برچسب:ایران ایر,مسکو,تهران,فرود,اضطراری,فرود اضطراری,727,
نویسنده : علیرضا فوادیان

زمانی که بوئینگ 727 از فرودگاه مسکو پرواز کرد، همه چیز مرتب بود. حتی چرخهای جلو هم به راحتی جمع شدند و پرواز برای 94 مسافر و 19 خدمه هواپیما، عادی بود. تا اینکه عبور از دریای خزر تمام شد و زمان فرود در فرودگاه امام خمینی تهران رسید. با کم کردن ارتفاع پرواز، کاپیتان هوشنگ شهبازی متوجه نقصی در سیستم چرخهای جلو شد.

airplane.loxblog.com

به خاطر نقصی که پیش آمده بود، خلبان نمی توانست به موقع، هواپیمایی را که قرار بود در ساعت 15 و 20 دقیقه در فرودگاه امام واقع در جنوب تهران فرود بیاید، کنترل کند. به همین خاطر مسیر فرودگاه مهرآباد واقع در غرب تهران را در پیش گرفت.
پس از اینکه هواپیما، مسیری را در کریدور هوایی شرق به غرب تهران، پیمود و برای نشستن آماده شد، خلبان 55 ساله مجددا برای بازکردن چرخهای جلوی هواپیما تلاش کرد، ولی به دلیل نقص، ارابه جلوی هواپیما، باز نشد.


با وجود این نقص خطرناک که می تواند منجر به زمین خوردن و انفجار هواپیما شود، شهبازی، با خونسردی، از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، تقاضای فرود اجباری کرد و پس از کم کردن سرعت، به آرامی روی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ساعت 16، هواپیما متوقف شد و پس از فرود آرام، مسافران، هواپیما را ترک کردند.
در تیم پرواز این هواپیما: کاپیتان رستگار فر، کاپیتان عقدایی و کاپیتان قربانپور حضور داشتند.


بوئینگ 727 نیز برای تعمیرات به آشیانه منتقل شد تا بار دیگر در مسیر پرواز قرار گیرد.
این فیلم، لحظه فرود اضطراری هواپیما به خوبی نشان داده شده است:

لینک دانلود:

http://www.mediafire.com/?fhd1mdw7i1oqfb2

 



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 10 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید